facebook at work

הרשת גועשת בעקבות ההצהרה של פייסבוק על פיתוח מוצר חדש "facebook at work". שימוש בפלטפורמה של פייסבוק בתוך הארגונים כרשת פנימית לתקשורת וקולבורציה בין עובדים. אז נכון, חלקים מהרשת הפנימית כוללת פיד, קבוצות, צ'אט, קבוצות דיון ועוד. אבל אוסף של רכיבים כאלה לא עושים את המוצר אלא כל התפיסה הארגונית  של השימוש סביב הרשתות הפנימיות. אמרתי את דעתי לא מעט פעמים (גם בקיץ שהתחילה השמועה). אני לא צופה הצלחה של פייסבוק בתחום.

יש לכך כמה סיבות:

הסיבה הראשונה והעיקרית היא החיפוש.אחת התכונות הנדרשות ברשת פנימית היא יכולת מהירה לאיתור מידע רלוונטי ואחזורו. אחד הערכים שמביאה הרשת הפנימית לארגון היא ניהול ידע וחסכון בזמן חיפוש מידע.לא עוד חיפוש במיילים או בגוגל אלא מידע שנמצא כולו במקום אחד. מידע מקצועי שהעובדים משתפים ועוזרים אחד לשני בפתרון בעיות, איתור מומחים, שיתוף קבצים, כתיבה משותפת של תכנים ועוד. כל התוכן ניתן לאחזור על ידי מנוע חיפוש פנימי במערכת. מיותר להזכיר את יכולות החיפוש הדלות של פייסבוק (נכון להיום), ניסיתם פעם לאתר סטטוס מלפני שנה או איתור של סטטוסים לפי נושא? כמובן שלא הצלחתם. אז פייסבוק לא נותנים מענה בתחום החיפוש.

הסיבה השניה היא הפרטיות של הארגון, אני לא רואה ארגונים שמתנדבים לשמור את מידע המקצועי (הרגיש לעיתים) בבסיס מידע שהוא לא שלהם, בפלטפורמה שאין להם שליטה עליה. אמנם שירותי הענן פתחו קצת את האפשרות, אבל עדיין, בענן המידע שלהם נמצא במקום פרטי עבורם עם יכולות שליטה. בפייסבוק אין להם שליטה על המידע ואם צוקרברג יחליט לשנות את הממשק, אין להם יכולת לשמור על האינטרפייס של המערכת. מנהלי מידע לא יקבלו את התפיסה הזאת

סיבה שלישית היא המנהלים בארגון שתכלס לא כך כך אוהבים את פייסבוק. בשבילם זה מקום שהעובדים נמצאים במקום לעבוד. הם רואים בה מערכת שגוזלת זמן ומיקוד של עובדים על חשבון שעות עבודה (מה שנכון לעיתים). בנוסף רוב המנהלים המבוגרים לא מבינים ברשתות חברתיות מה שמוביל לפחד ואנטי מהסושיאל. ועכשיו הם צריכים לקבל את פייסבוק כמערכת ארגונית?  כל הפוביות והפחדים שלהם יעלו. הם מקבלים את כל התרעומת (והטראומות) שלהם מרשתות חברתיות לתוך הארגון. חושב שזה לא יתקבל טוב אצל מקבלי ההחלטות.

הסיבה הרביעית היא שוק רווי. פייסבוק נכנסת לשוק רחב של מותגים המתמחים ברשתות חברתיות פנים ארגוניות. חברות ענק שהשקיעו בפיתוח מוצרים המיועדים לארגונים. מערכות סושיאל ייעודיות לפעילות העולם העיסקי. זה לא טריוויאלי לפתח רשת פנימית. יש לחשוב על פעילות עסקיות, תפעול ארגוני, העובדים ועוד. על בסיס זה בונים ארכיטקטורה מתמחה. לחשוב שאפשר לקחת רשת חברתית מצליחה ולהתאים אותה לארגונים זו מחשבה מעט נאיבית.

כך נראה שוק הרשתות הפנים ארגוניות (ולא, שיירפוינט היא לא רשת חברתית פנים ארגונית):

gartner enterprise social networkמתוך סקירה של גרטנר –    Magic Quadrant for Social Software in the Workplace

הסיבה החמישית היא הסיכוי הגדול להיווצרות פילים לבנים בארגון. אני מניח שהרבה ארגונים ינסו את המערכת של פייסבוק מתוך הנחה שאם העובדים נמצאים כל הזמן בפייס, קל וחומר שיכנסו ל facebook @ work.  פה הטעות שלהם. זה לא אותו שימוש, זה לא נותן את אותו ערך לעובד. כתבתי בעבר שהשימוש ברשת חברתית הוא לא התנדבותי. צריך שיהיה מניע, אינטרס, ערך מוסף כדי שהמשתמש יוסיף תוכן. לכן לא מספיק שארגונים ישימו את המערכת של פייסבוק ויחכו שהעובדים ישתתפו, יש לעשות לא מעט פעולות ארגוניות על מנת שרשת פנים ארגונית תצליח ותשפר את התנהלות הארגון.

 

אלה חמשת הסיבות שלדעתי פייסבוק נכנסת לענף שהוא לא בתחום המקצועיות שלה וצפוייה לכשלון. יתכן ואני אתבדה. יתכן והם יוציאו מוצר שישאיר את כל המתחרים מאחור. לי אין בעיה להודות בטעויות. ימים יגידו.

 

אולי יעניינו אותך פוסטים נוספים באותו נושא:

זה פייסבוק? זה גוגל פלוס? זו רשת חברתית ארגונית!

אם נבנה את הרשת החברתית הארגונית נכון, הם יבואו

שלוש שאלות שצריך לשאול לפני הטמעת רשת חברתית ארגונית

הטמעה כושלת באחת היא הטמעה מוצלחת בשניה – 5 לקחים להטמעה מוצלחת של רשת חברתית ארגונית

5 אבני דרך להטמעה מיטבית של רשת חברתית בארגון

 

 


הוספת תגובה