קיימת אקסיומה ש'יו טיוב' הוא מנוע החיפוש השני בגודלו ברשת (אחרי גוגל עצמו) כשהוא עולה בהיקף החיפושים על מנועי החיפוש יאהו ובינג של מיקרוסופט. 'יו טיוב' הוא לא רק שירים או סרטונים חמודים של חתולים . 'יו טיוב' הפך למעצמת מידע ויזואלית (עם מנוע חיפוש מצוין) המספק ביקורות על מוצרים ושירותים , סרטוני הדרכה בנושאים שונים ועוד מידע שרק יעלה הדמיון. נכון, 'יו טיוב' מלא גם בסרטונים סתמיים ו"מבזבזי זמן", ובכל זאת, חלק ניכר מפעילותו משפר את הידע אצל המשתמשים כל אחד לפי תחום העניין שלו.

תדמיינו 'יו טיוב' אצלכם בארגון (או כמו שחלק מכנים את זה 'Corporate Tube'). שיתוף וידאו ארגוני. כל התכנים, כל הסרטונים, סובבים סביב נושאים הקשורים לארגון שלכם בצורה דומה לשימוש ב'יו טיוב'. קרי, העלאת קליפים בצורה קלה תוך מתן תיאור ותיוג (איחזור יעיל), קישור ישיר לבעל הסרטון (נגישות), אפשרות לתגובות (שיחה), כפתורי "לייק" (אינדיקציה לאיכות), פתיחת ערוצים ייעודיים על פי נושאים(מיקוד) ועוד.

עכשיו יקומו המצקצקים שיגידו שהשימוש העיקרי יהיה להנאת העובדים שיצלמו אחד את השני ועיקר התוכן יהיה סרטונים משעשעים מימי הכיף השונים. עוד יגידו שעדיף שישקיעו בעבודה ושלא 'ישחיתו את זמנם' בצפייה בקליפים. או כמו ששמעתי בעבר "זה יהיה עוד מקום שיכיל בלגן של אינפורמציה" או "בשביל מה לי להקים ערוץ בידור לעובדים"

אני בדרך כלל עונה שאם תמונה אחת שווה אלף מילים, וסרטון שווה אלף תמונות, אז בהקבלה סרטון שווה מיליון מילים. האפשרות של העברת מידע בסרטון היא הרבה יותר אפקטיבית מקריאה של אותו חומר. נכון, יש יתרונות לכתוב (ואף אחד לא מתעלם מהם). בכל זאת, סרטון יותר אפקטיבי. תוסיפו לזה 'מדיניות מידע' שתקבע כללים ברורים (וידידותיים) לאיכות תוכן, לאורך הסרטון, לרמת השיתוף וכיוב'.(כמו למשל אתר שיתוף הוידאו 5min (הישראלי)  שנמכר ל – AOL. האתר התחיל עם ההגדרה מאוד ברורה – בגדול, זה חייב להיות סרטון הדרכה,ולא משנה באיזה נושא, ואורכו לא יעלה על חמש דקות – באותה קלילות אפשר לקבוע הכללים בארגון).

מה שיוצא בסוף זה מאגר מידע ארגוני עצום עם אפשרות לאיתור מהיר ומדויק של המידע ואפשרויות שימוש רבות ומגוונות. מצאתי שמונה  נושאים בהם משפר שיתוף הוידאו את הארגון:

שיפור בשיתוף המידע ויצירת ידע ארגוני חדש – כל מידע יכול לעלות כסרטון. בין אם העובד מצלם את עצמו מסביר, או  מעלה צילומים מ-אירוע/ פגישה/ ראיון, או אפילו כשמדגים ומציג את מסך המחשב כשהוא פותר בעיה מסויימת ועוד ועוד. כשקיימת האפשרות, המטרה ברורה וההנהלה מעודדת, העובדים חולקים ידע (ונהנים מזה)

העצמת העובדים והגברת המורל – העובדים מקבלים במה להביע את עצמם, לעזור לחברי הקהילה, לתרום לארגון. בנוסף, לקבל משובים ותגובות מעמיתים. עם תרבות של שיתוף בארגון, העובד מרגיש בטחון להעלות סרטונים בנושאי המומחיות שלו. וכן, גם סרטונים קלילים  על הווי הארגון וצילומים מאירועים חברתיים פנימיים משפרים את הלך הרוח בארגון, את הרגשת העובדים ומחזקים את גיבוש הקהילה (קהילת העובדים).

איתור מומחים – התוכן שמעלים העובדים והאינטראקציה סביבו, מאפשרים לגלות מומחים בתחומם. לדוגמא ניתן לאתר סרטוני הדרכה פופולריים שזכו במספר צפיות רב ו/או תגובות רבות ו/או הרבה "לייק"ים מהעובדים האחרים שנעזרו בהם. לאתר את העובדים שהעלו אותם ולמסד את מומחיותם בארגון. (כשבעצם קודם  לא הייתה להם האפשרות להביע את מומחיותם)

דמוקרטיזציה – צילום והפקת וידאו הוא כבר לא נושא שמוגבל רק לצוותי צילום סביב פרויקטים מיוחדים. כל עובד יכול להכין סרטון ולפרסם אותו (תחת מגבלות כמובן). סרטוני וידאו הם כבר לא משהו מיוחד למטרה מסויימת (למשל סרטוני הדרכה שהופקו בהזמנה). הסרטונים הופכים לעוד ערוץ מידע וכלי העבודה הנמצא בשימוש יומיומי כחלק משגרת העבודה.

שיפור היעילות – ניתן לאתר נושאים בעייתיים שהעסיקו עובדים רבים (למשל ע"י  ניטור מילות החיפוש), לפתור את בעייתיות (גם מההצעות שמועלות בסרטונים)  ולשפר את תהליכי העבודה. בנוסף עם אפשרויות של המובייל היום, המידע נייד עם אנשי השטח שיכולים לאתר ממקום הימצאם דרכים לפתרון המצב בו הם נמצאים. לדוגמא, טכנאי שנתקל בבעיה מורכבת ומוצא את הפתרון בסרטון שעמית אעלה באותו נושא ומסביר שלב אחר שלב איך לפתור הבעיה. במידה והסרטון לא מובן עד הסוף, ניתן להתקשר ישירות לאותו עובד לקבלת מידע נוסף (במקום להתחיל סבב התייעצויות)

הגברת חשיפה לחדשנות –  לעובדים יש אפשרות להציע הצעות ולהגיע במהירות למקבלי ההחלטות. עבור העובד (והארגון) זו גם במה לחדשנות וצינור להעלאת הצעות ייעול (להצעת הייעול של דיילת בכירה מאמריקן איירליינס לקח שנתיים עד שיושמה).

חסכון בעלויות – הפחתת היקף התשלומים לגורמים  חיצוניים (חברות הפקה ולצוותי צילום) ע"י ביצוע חלק מהעבודה in house ע"י העובדים בעצמם (למשל ראיונות פנימיים או חלק מסרטוני הדרכה). חסכון נוסף הוא בהוצאות על תקשורת פנים ארגונית המשתפרת עם איתור מדוייק של מידע נדרש, מי פרסם אותו  וקבלת מענה מצולם וממוקד. זאת במקום סבבי שיחות להתייעצויות רבות המבזבזות זמן וכסף.

חיזוק המסרים מההנהלה – בעזרת סרטונים מצליחה הנהלת הארגון להעביר מסרים בצורה יעילה וממוקדת. זה יכול להיות סיכום שנה, תדריך לרבעון או הודעה בעקבות משבר כזה או אחר. מסר בסרטון הוא הרבה יותר חזק ממכתב שמופץ במייל. תוסיפו לזה את האפשרות לצרף כתוביות בשפות שונות וקיבלתם מסר אפקטיבי החוצה את מגבלות השפה. קיימת  שליטה וצריכה טובה יותר של ליבת המסרים הארגוניים

אפשר גם לדבר על התקשורת הפנים ארגונית, שיווק פנים ארגוני ומערך ההדרכה – אך זה כבר נראה לי מובן מאליו ומוכל בכל אחד מהסעיפים.

לסיום, שיתוף וידאו והזוית הישראלית

חברת קלטורה (kaltura) היא חברת סטרט-אפ ישראלית שהוכרזה ע"י הבלוג המוביל Venturebeat כחברת המיליארד הבאה בתחום הטכנולוגיה הארגונית . עוסקת בתחום הוידאו המקוון עבור ארגונים. מספקת פלטפורמה  ושירותים/מוצרים נלווים לשיתוף וידאו ארגוני. מאפשרת לארגון לצלם, להפיק ולהפיץ התוכן לכל מטרה. מדברת בשפת ה -social business. לחברה מעל 150,000 לקוחות כדוגמת אתר הקופונים גרופון שאימץ לאחרונה הפלטפורמה לחיזוק התקשורת הפנים ארגונית בקרב 12,000 עובדיו (לא מרוויח דבר מקלטורה, מעריך מאוד את פועלה וחוזה לה גדולות ונצורות).


אשמח לשמוע נושאים נוספים שלדעתכם משפרים בארגון


הוספת תגובה