איך מסבירים מהי רשת חברתית ארגונית במשפט אחד? איך מעבירים את הקונספט כך שיסקרן את השומע? האסוציאציה הראשונה היא פייסבוק, הרשת החברתית המוכרת ביותר. אז מה יותר פשוט מלהגיד פייסבוק ארגוני. "פייסבוק ארגוני?" שואל המנהל שיושב מולי וקמט דאגה מופיע על פניו. "אתה משתמש בפייסבוק?" אני מנסה להפיג את החששות. "אין לי זמן לזה" היא התשובה שמצטרפת לתשובות כמו "לא מתחבר לזה", "לא אוהב את זה" או "זה לא מעניין אותי". זהו, לא רק שההגדרה לא הצליחה להלהיב את השומע, להיפך, היא יצרה התנגדות.
הבעיה העיקרית ב"פייסבוק ארגוני" שרוב מקבלי ההחלטות כיום לא ממש מחוברים למדיה חברתית. עבור מרבית המנהלים (במיוחד הוותיקים) פייסבוק הוא מקום בו מעבירים את הזמן, מקבלים תוכן מבדר ומחטטים בדפים של אנשים מהעבר. עבורם שימוש בפייסבוק בארגון הוא מתכון בטוח שהעובדים "יבזבזו" את זמנם במקום לעבוד.
לדעתי, בכל מקרה, פייסבוק הוא לא ממש הכלי המתאים לארגונים. למרות שד"ר אשר עידן (שבשבילי הוא אחד המומחים אם לא ה-) צודק כשאומר "האינגייג'מנט והמוטיבצייה הפנימית שממשק דמוי פייסבוק מעורר בקרב העובדים, הוא גורם קריטי בהפיכת הרשת החברתית לכלי ארגוני וניהולי יומיומי". עדיין, המידע לא כל כך נגיש. ביננו, אם צריך לאתר סטטוס חשוב מלפני שבועיים, גם עם הטייםליין החדש, האיתור דומה לחיפוש מייל באינבוקס. הפרדוקס הוא שככל שהחברים יותר פעילים כך יותר קשה למצוא ולאתר פרסומים מהעבר.
אם מדברים על רשתות חברתיות קיימות, צריך להסתכל על גוגל פלוס. הקונספט של הרשת החברתית של גוגל שונה. במקום רשימה אינסופית של חברים כמו בפייסבוק עם עדכונים בנושאים שונים, גוגל פלוס מדמה את המעגלים החברתיים שלנו בחיים האמיתיים על ידי חלוקת אנשי הקשר לקבוצות – מעגלים (circles). חלוקה זו מאפשרת לבחור איזה מידע נרצה לשתף עם איזו קבוצה, ואילו עדכונים נרצה לקבל מקבוצה (מעגל) מסויימת. כך בעצם שולטים (עד כמה שניתן) על המידע המגיע אלינו, ובשיתוף התוכן שאנו מפרסמים (סרטון קצרצר על המעגלים בסוף הפוסט)
נמשיל את שיטת המעגלים לארגון. ניקח לדוגמא סמנכ"ל. הוא קובע מעגלים של מנהלי המחלקות שלו, כל ראשי הצוותים, עובדי כל מחלקה ועוד. במקביל מסווג למעגלים את חברי ההנהלה, ועדות דירקטוריון וכו'. כאשר אותו סמנכ"ל רוצה לראות דיווחים של מנהליו, הוא בוחר במעגל המתאים. כאשר רוצה לחוש את העובדים יכנס למעגל רחב יותר. כשירצה לעדכן את עמיתיו להנהלה הוא יפרסם במעגל שקבע וכך הלאה. כאמור, שליטה עד כמה שניתן בזרימת המידע והשותפים לשיחה.
גוגל שיפרו את אמצעי התקשורת על ידי מתן אפשרות לפתוח בשיחות וידאו עם אנשים הנמצאים במעגל מסויים. בפעולה אחת – בלחיצת כפתור (hangout). דוגמא יפה היא השיחה שערך הדלאי לאמה עם הארכיבישוף דזמונד טוטו. החידוש האחרון, שכיום אפשר לשתף גם את מה שמופיע אצלך במסך (נניח תמונה או מסמך) בזמן שיחת הוידאו (הסבר)
ובארגון, שיחות הוידאו מאפשרות לנהל שיחות "פנים אל פנים" עם קבוצה של עובדים/ עמיתים. אותו סמנכ"ל, כאשר רוצה להתייעץ אם מנהלי המחלקות שלו, לא צריך להזעיק אותם, לא לשלוח מייל ולא לבצע שיחת ועידה בטלפון. הוא פשוט יכול להזמין אותם לשיחת וידאו. כולם נכנסים לשיחה, ואפילו יכולים למשל לדון ביחד על תרשים מסוים כשכולם צופים בו.
הכל טוב יפה, אבל כמו שאני רואה את זה, אין כיום שום רשת חברתית גדולה המתאימה לארגון עסקי. הסיבה מאוד פשוטה – הלקוח הסופי. זו אותה פלטפורמה אבל השימושים שונים בהחלט. הצרכים של המשתמש ברשתות חברתיות ציבוריות לא דומה לצרכי ארגון. הדרישות מהרשת החברתית והמידע הזורם בה שונות . הכל שונה.
כשמדברים עם ארגון על רשת חברתית ארגונית צריכים לדבר איתו בשפה שהוא מבין. אחרי הסבר על התפיסה של רשת חברתית בארגון, מה היא עושה ומה היתרונות שלה. אני מדבר על התועלות ל"שורה התחתונה" של הארגון: הורדת עלויות, הגברת התפוקה, האצת צמיחה.
<< למרות שאומרים שזה "big no no" לצרף טבלאות לפוסטים, הטבלא הבאה מתמצתת את הרעיון בצורה הטובה ביותר >>
אז הנה מטריצה עם דוגמאות נבחרות לתועלות שמביאה רשת חברתית לארגון:
עכשיו יגידו שאת התועלות אפשר להשיג גם בפייסבוק/ גוגל פלוס. זה נכון ולא נכון: נכון, חלק מהתועלות אפשר להשיג ברשתות הגדולות (בעיקר הקשר עם הלקוחות). לא נכון כי רק חלק מהתועלות מושגות. זאת בניגוד לרשת חברתית ארגונית שיכולה למלא את כל פרמטרים. הסיבה היא אותה הסיבה שהזכרתי קודם, רשת חברתית פנים-ארגונית מיועדת לארגון ומותאמת לפעילויותיו וצרכיו. היא גם נמדדת על פי הערכים המוספים שמביאה והשיפור בהתנהלות הארגונית (ולאו דווקא הטראפיק של הרשת).
חשוב לי לציין, שלושת עמודות הטבלא מייצגות את ה - עסק החברתי (Social Business) שיש לו פעילות חברתית החוצה (Social Brand) ופעילות חברתית פנימה (Social Enterprise)
Social Brand + Social Enterprise = Social Business
——
סרטון הסבר על המעגלים של גוגל פלוס