internal marketing-plan בחלק א' סקרתי את הצורך בתוכנית שיווק פנים ארגוני כשבאים להטמיע רשת חברתית פנים ארגונית (או כל מערכת מידע הדורשת השתתפות העובדים) ומי בעלי התפקידים. בחלק זה ארחיב על בניית התוכנית עצמה.

התוכנית נשענת על המתודה נפוצה של בניית תוכנית שיווקית.הפעם עושים המרה ושינוי חשיבה מלקוח חיצוני ללקוח פנימי (לדוגמא לא מדברים על אחוזי מכירות אלא אחוזי אימוץ), ומוסיפים פעילות ייעודיות המתאימות להטמעת רשת חברתית פנימית.

אז הנה, הרשת החברתית אוטוטו מוכנה להשקה, איך "מוכרים" אותה לעובדים? איך מעלים את מודעות בחברה? איך מגדילים את מספר המשתמשים הפעילים? מתכוננים ובונים תוכנית!

השלבים העיקריים בבניית תוכנית שיווק פנימית להטמעת רשת חברתית פנים ארגונית (עם אדפטציה לארגון).

הגדרת המטרות  - מעבר ליעד המרכזי של עידוד השימוש ברשת ככלי עבודה ושיתוף, מטרות התהליך השיווקי נמצאות בהלימה ליעדים שהארגון קבע לעצמו כשהחליט להטמיע רשת פנימית. איך בעזרת שיווק נכון אפשר להניע עובדים לפעולה, ולעמוד באותם אתגרים אותם הארגון רוצה לשפר (כמו תקשורת)

ניתוח השוק -למעשה ניתוח הארגון,  המצב הקיים, התרבות הארגונית, יחסי הגומלין בין העובדים, עידוד שיתוף. באיזו סביבה אנו באים להטמיע את המערכת.

ניתוח הלקוחות – מצד אחד לנתח את התפלגות העובדים:  תמהיל גילאים, מידת השימוש במדיה החברתית הציבורית, שימוש במובייל ואפליקציות,  אחוז השמרנים מול אחוז החדשנים ועוד. ומצד שני לאתר מה הצרכים שלהם ומה יביא להם את הערך המוסף הגבוה ביותר בזמן הקצר ביותר (שזה המפתח לאימוץ מוצלח)

כשבאים לנתח המצב הקיים ולתכנן את הפעולות העתידיות, משתמשים בשיטות קלאסיות לאבחון.

למשל תמהיל השיווק, ארבעת ה – P :

Product –  כל ההחלטות הקשורות לרשת החברתית הפנימית: מיתוג – להבליט את הערך המוסף של המערכת, יתרונותיה והמסר שמביאה. שימושיות – כיצד השימוש בה ישפר את העבודה. בידול ומיצוב ממערכות ארגוניות אחרות. טיפ –  שם המערכת הוא  אחד הדברים הראשונים והחשובים לקבוע. האנשת המערכת יוצרת חיבור עם המשתמשים והופך לחלק מהז'רגון הארגוני (נניח וקראנו למערכת פימ, הביטויים יהיו – "ניפגש בפימ", "תכתוב לי את זה בפים", "ראיתי מה פירסמת בפימ"  וכד'). קביעת שם למערכת היא אחת המשימות הראשונות של איש התוכן והקריאטיב.

Price – עידוד השימוש כחלק מתהליכי העבודה (למרות שלכאורה בא על חשבון שעות העבודה), תגמול משתמשים, מדיניות שימוש, הצפת הערכים המוספים

Place – איך מפיצים את השימוש במערכת בקרב העובדים. למשל איתור המאמצים הראשונים, ה- early adopters ועידודם, הצגת דוגמאות מוחשיות, פרסום סיפורי הצלחה, השתתפות בכירים, איך משפרים את המוטיבציה של המשתמשים לגייס חדשים

Promotion – כל הפעולות לקידום המערכת בארגון. מה הפעילות השיווקיות שיש לבצע על מנת להעלות את המודעות בקרב העובדים ולקדם את השימוש. השקה נוצצת, שילוט, סרטונים, ניוזלטר, השתתפות הנהלה,העברת חלק מההתכתבויות מהמייל לרשת, פרסום תכנים, "חסויות" באירועי חברה ועוד

כלי קלאסי נוסף הוא ניתוח SWOT :

חוזקות (Strengths): מה החוזקות של הארגון שיאפשרו הטמעת הרשת: תקשורת פתוחה, חדשנות, עובדים מסורים, רוח צוות, תהליכי עבודה ברורים, מעמד חזק בשוק וכו'.

חולשות (Weaknesses): אילו חולשות יכולות לפגוע בתהליך ההטמעה: עובדים שלא משתמשים במדיה החברתית, מספר מתנגדים גדול, תרבות קשיחה בארגון, הנהלה שלא משתתפת בתהליך, מטרות לא ברורות להטמעת המערכת, חשיבה מיושנת ומסורתית, קיבעון, רמת רכילות גבוהה בארגון וכד'.

הזדמנויות (Opportunities) איך שימוש ברשת יכול לחזק את הארגון: שיפור תפעולי, חיזוק הקשר של העובדים, חסכון תקציבי, שיפור זרימת המידע והשיתוף, חיזוק התקשורת וכו'.

איומים (Threats): מה יכול להזיק לתהליך ההטמעה: חוסר אמון של עובדים להצהרות המנהלים, עובדים שלא מוכנים לקבל מערכת ארגונית נוספת, אי קבלת תמיכה מההנהלה, חוסר אמון של העובדים עקב כשלון בהטמעה מערכות בעבר, אין שינוי תרבותי במקביל להטמעת המערכת וכד'.

שיווק פנים ארגוני>> מבחר הרצאות בנושא התמודדות הארגונים עם הזינוק הדיגיטלי

לאחר ניתוח המצב הקיים, קובעים את האסטרטגיה השיווקית, ופונים לבניית תוכנית פעולה. כיצד משווקים את הרשת הפנימית לכלל העובדים. התוכנית תכלול ,בין היתר,את המרכיבים הבאים:

  • תמהיל שיווק מומלץ (למשל על ידי שימוש במתודת ארבעת ה – P)
  • ערוצי השיווק והפרסום – מיפוי ערוצי התקשורת הפנימיים הקיימים ובחירת ערוצים רלוונטיים המתאימים לאופי ההטמעה
  • פעילויות נוספות לעידוד השימוש תוך שימוש ברכיבי משחוק (gamification) – תחרויות נושאות פרסים (בחירת שם סופי, כתיבת סיפורים קצרים), הכרזה על משתמשים פעילים (המצטיין השבועי/חודשי/ רבעוני), בניית תגים (badge) לכל יחידה ארגונית, הצגה ויזואלית של התקדמות השימוש ועוד
  • איך מגיעים להשתתפות פעילה של המנהלים
  • הדרכות קבוצתיות ופרטניות, ופעילות offline (סדנאות) לעובדים
  • הקמת Help Desk לתמיכה – למנוע את האפשרות של אי שימוש בגלל חוסר הבנה.
  • מערך הבקרה – הצגת מדדי הצלחה ואופן המדידה (חלק מהמדדים יבחנו עם ניטור השימוש במערכת)
  • צוות השיווק הפנימי – בטווח הקצר צוות יותר רחב לפעילות מאומצת. ובטווח הארוך , יכול להיות אפילו בעל תפקיד בודד לתחזוקה ופעילות שוטף. בדרך כלל ביחידת התקשורת הפנים ארגונית (בארגונים בהם קיימת הפונקציה הזאת)

לסיכום חשוב לציין כי תחום השיווק הפנים ארגוני הוא נושא חשוב מאוד בארגון, במיוחד לאור השינוי באופי המערכות המוטמעות בארגונים. במיוחד לאור העובדה כי בדרך כלל מי שאמון על הטמעת מערכות טכנולוגיות אינו איש שיווק במהותו ונדרש לבצע פעולות שיווקיות פרקסלנס. המסקנה החד משמעית היא ששיווק פנים ארגוני תורם רבות לאימוץ מערכות טכנולוגיות בכלל ורשת חברתית פנימית בפרט. כל שצריך הוא לבנות תוכנית אסטרטגית, לגזור לתוכנית אופרטיבית ולפעול לפיה.

הערה לסיום: הפוסט כתוב בלשון זכר רק לצורך נוחות הכתיבה! כמובן שהכוונה לשני המינים.

 

אולי יעניינו אותך  גם הפוסטים הבאים:
5 אבני דרך להטמעה מיטבית של רשת חברתית בארגון
 5 לקחים להטמעה מוצלחת של רשת חברתית ארגונית
אם נבנה את הרשת החברתית הארגונית נכון, הם יבואו
זה פייסבוק? זה גוגל פלוס? זו רשת חברתית ארגונית!
אז מה זה בעצם סושיאל ביזנס?
השירותים שלי


הוספת תגובה