nautilus4post

החלטתם לשים מערכת טכנולוגית חדשה בארגון. אתם בטוחים שהמערכת הזו תפתח עידן חדש שישפר את התנהלות הארגון ותוצאותיו העיסקיות. השקעתם מחשבה, בדקתם, חקרתם, פגשתם עמיתים וספקים. אתם בטוחים שבידכם התשובה לדור הבא של התקשורת ושיתופיות  בארגון, ואז העובדים לא משתפים פעולה והמערכת לא ממריאה. עכשיו תשאלו את עצמכם, איך המסר לא הועבר?למעשה, האם הסתכלתם על העובדים כעל לקוחות? האם חשבתם על המערכת כעל מוצר חדש המשווק לאותם לקוחות? אם התשובה שלילית, כדאי שתחזקו את יכולות השיווק הפנים ארגוניות שלכם. לרוב מדובר באותם מהלכים שיווקיים שהארגון מבצע כלפי חוץ אבל הפעם פנימה, עם התאמות לארגון (איך לעשות את זה, בהמשך)

הטמעה טכנולוגית של מערכת ארגונית היא מושג רחב, אני מתמקד בהטמעת רשת חברתית פנים ארגונית (או אינטראנט סושיאלי או פורטל דו כיווני) שהיא מערכת יוצאת דופן בתוך שלל המערכות הארגוניות. ראשית היא  מערכת רוחבית העוסקת בתחומים החשובים לכלל הארגון ולא רק לתחום/ יחידה מסויימת (כמו ERP לתפעול או CRM לשירות). שנית, המערכת מונעת על ידי העובדים, הם ייצרני התוכן. בלי השתתפות העובדים המערכת לא תתרומם, לא תרכז מידע ולא תיצור ידע. לכן קיימת חשיבות עליונה לשווק את יתרונות המערכת וכוונות ההנהלה בהפעלתה. לא להתמקד בטכנולוגיה, אלא בהזדמנויות: בבניית קשרים מקצועיים, ניהול שיחות, והגברת השיתוף.

למרות שאני הולך לדבר על הטמעה של מערכת טכנולוגית, פוסט זה לא מדבר על טכנולוגיה אלא על שיווק. איך עוזר השיווק המותאם פנימה, ומה תוצרי התהליך.

בטווח המיידי – להעלות את מודעות העובדים למערכת החדשה, ולחבר אותם אליה, להרחיב את היקף המשתמשים הפעילים, לעודד את העובדים להשתתף ולגרום למערכת להשתלב באופן טבעי עם תהליכי העבודה. מעל הכל, איך מוכרים לעובדים את הרעיון להיות פעילים ולשפר את השיתופיות בארגון, השיתופיות הפעילה, הקולבורציה.

בטווח הארוך – לחבר את העובדים לארגון על ידי העברת מסרים מההנהלה ולחזק הקשר עם העובדים, לבנות שפה/ז'רגון ארגוני, לתחזק את תרבות הקולבורציה, להדריך את העובדים  (למשל איך להתנהג עם גורמי חוץ, נורמת התקשרות החוצה) ועוד.

קודם עושים שיווק פנים ארגוני לאימוץ הרשת החברתית הפנימית, אח"כ הופכת הרשת לערוץ התקשורת והשיווק הפנימי העיקרי בארגון.

שיווק פנים ארגוני הוא השלב הרביעי  בתוכנית ההטמעה המיטבית של רשת חברתית  שהצגתי בעבר.

שיווק_פנים_ארגוני>> מבחר הרצאות בנושא התמודדות הארגונים עם הזינוק הדיגיטלי

אז מה עושים?

משתמשים באותן מתודות כמו שיווק חיצוני אבל עושים אדפטציה לארגון. מה זה אומר? הבסיס הוא להסתכל על העובדים כלקוחות והמערכת הטכנולוגית החדשה כמוצר. בדיוק כמו שאתם מתייחסים ללקוחות שלכם לפני שאתם משיקים מוצר חדש לשוק. אין פה מקום לקיצורי דרך, כמו שלא הייתם מוציאים מוצר לשוק לפני שהייתה לכם תוכנית איך ישווק. כך גם בארגון.

לפני שמתחילים, יש לתת גם הדעת, מי יבנה תוכנית השיווק ויוציא אותה לפועל.
לאור פעילותה הרוחבית של המערכת והשימוש בכלי מדיה חברתית בארגון קשה לאדם בודד לתכנן מהלכי שיווק פנימי ולהפעיל אותם. נדרשות פה שלוש מיומנויות ושלושה תחומי התמקצעות (שיווק, ארגון, תוכן). הצוות האופטימלי לבניית תוכנית והוצאתה לפועל הינו צוות שמורכב מ :

איש שיווק – היות ומדובר באקט שיווקי את המהלך יוביל מישהו שמכיר גם את השיווק ה"ישן", הקלאסי וגם את השיווק בניו מדיה. יבנה תוכנית שיווקית שתכלול את היעד שרוצים להשיג ומה הפעולות השיווקיות בשביל להשיג אותו.

איש ארגון – בקיא בתהליכי העבודה ויחסי גומלין בין העובדים והמנהלים. למעשה יש צורך להתאים את התוכנית השיווקית  למה שקורה בפועל בתוך הארגון ולקבוע מדדים לבקרה על הצלחת התוכנית.

איש תוכן וקריאטיב – בעל התפקיד שיוציא את מרבית התוכנית השיווקית לפועל. למעשה בונה תוכנית פעילות משנית של שיווקי תוכני (Content Marketing) הנגזרת מתכנית האב וכוללת את מגוון הפעולות המעשיות והשילוב שלהן.

שלושת אנשי הצוות יתנו מענה הולם והוליסטי לצורך. במרבית הארגונים בעלי מיומנויות אילו קיימים, צריך רק לצוות אותם למשימה. (זה גם הצוות איתו אני מגיע לארגון על מנת לעזור בתכנון והתנעת תהליך שיווק הפנים ארגוני)

בעלי תפקידים רבים, בעיקר אלו שלא הגיעו מתחום השיווק, אינם מרגישים בנוח לבצע פעילויות שיווק פנים ארגוניות, אך עליהם להבין שזו פעילות שחייבים לבצע כדי להצליח .

 

בחלק הבא אסקור בצורה פרגמטית את השיטה המומלצת שלי לבניית תוכנית שיווק פנימית

הערה לסיום: הפוסט כתוב בלשון זכר רק לצורך נוחות הכתיבה! כמובן שהכוונה לשני המינים.

 

אולי יעניינו אותך  גם הפוסטים הבאים:
5 אבני דרך להטמעה מיטבית של רשת חברתית בארגון
שלוש שאלות שצריך לשאול לפני הטמעת רשת חברתית ארגונית
אם נבנה את הרשת החברתית הארגונית נכון, הם יבואו
זה פייסבוק? זה גוגל פלוס? זו רשת חברתית ארגונית!
אז מה זה בעצם סושיאל ביזנס?
השירותים שלי

 


הוספת תגובה